Tosca a jazz
![Metropolitní opera logo](http://www.scena.cz/fota/db/cas2387.jpg)
Český rozhlas 3 – Vltava připravil na tento týden dvě zajímavé hudební lahůdky. První uslyšíme v sobot 19. ledna ve 19.30 h, kdy se v pravidelném čase setkáváme s operou. Tentokrát se prostřednictvím rozhlasových vln můžeme přesunout do Metropolitní opery v New Yorku, kde se představí slavná americká operní hvězda Catherina Malfitano v titulní postavě Tosky italského veristického skladatele Giacoma Pucciniho. Dále uslyšíme jako Cavaradossi Franco Farina a jako Scarpia James Morris.
Již ve čtvrtek večer 17. ledna od 18.00 můžeme v rámci cyklu Jazzový podvečer zavzpomínat na bebop. V prvním dílu se blýsknou Al Haig a Sadik Hakim, pak přijdou ke slovu další: Duke Jordan, John Lewis, Walter Bishop Jr., Barry Harris, Tommy Flanagan a Jimmy Rowles.
Klavír má v jazzu výsadní postavení. Je ze všech nástrojů nejvíce způsobilý hrát sám, lze jej rozeznít téměř jako orchestr. První generace bopperů však nezapomínala a počátkem listopadu 1977, s odstupem nějakých 35 let, se podařilo uskutečnit jeden z nejzáslužnějších projektů o zachycení první kapitoly moderního jazzového klavíru v jeho nejčistší podobě. Celkem osm významných představitelů se během čtyř dní vystřídalo u stejného nástroje v tomtéž nahrávacím studiu firmy Columbia v New Yorku, aby sólově nebo v triu s kontrabasem a bicími vzpomínali na své oblíbené autory a spoluhráče. Všichni tehdy ve 40. letech spolupracovali s Charliem Parkerem, Dizzym Gillespiem nebo Milesem Davisem, byli si blízcí i věkem (narozeni v rozmezí let 1918-1930) a všechny pro myšlenku uchování bebopového způsobu hry získal jejich vrstevník, francouzský jazzman a v té době především gramofonový producent Henri Renaud. A protože dvojalbum I Remember Bebop se dodnes nedočkalo reedice na CD a přitom má obrovskou dokumentární hodnotu, bude jeho obsah (vždy po dvojicích hráčů) tvořit náplň čtyř Jazzových podvečerů na stanici Český rozhlas 3 – Vltava.
Libreto této opery o třech dějstvích, jejíž děj se odehrává na nejkrásnějších místech Říma, napsal podle stejnojmenné hry Victoriena Sardoua italský básník Luigi Illica. Hudebně dramatické dílo mělo světovou premiéru v římském divadle Teatro Costanzi 14. ledna 1900. Brzy se rozletěla do celého světa a Praha ji měla možnost poznat v českém jazyce už v roce 1903. Orchestr a sbor Metropolitní opery bude řídit Daniel Oren.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
NdB je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
![Baletní škola (NdB)](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r188665.jpg)
Vzhledem k tomu, že nedojde k realizaci plánovaného Edukačního centra v Janáčkově divadle, je vedení Baletu Ná ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Komorní scéna Aréna – 30 let
![S nadějí i bez ní](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1188672.jpg)
Třicet komorních sezón
Pečlivá dramaturgie, náročný repertoár a kritický pohled na svět, kořeněný cynickým celý článek
HUDBA
Prague Quiet Music Festival zve na exkurzi do světa tiché hudby
![Jürg Frey (Foto: Karel Šuster)](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r888726.jpg)
Hlavním hostem 4. ročníku Prague Quiet Music Festivalu bude asamisimasa, přední norský soubor specializující s celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Markéta Mikulášková: Když zhasne obloha
![Markéta Mikulášková (Foto: Alžběta Kocmanová)](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r2088664.jpg)
Svoji první báseň zveřejnila Markéta Mikulášková coby třináctiletá. Její básnický talent je nejen zcela nespor celý článek