zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském Divadle v Dlouhé od 12. do 17. dubna, vidělo 2 250 převážně dětských diváků a návštěvnost dosáhla 92,3 %. Festival Dítě v Dlouhé je soutěžní přehlídka mimopražských divadel a letošní ročník má rovnou tři oceněné. Cenu Jana Borny, která je hlavní cenou festivalu, získala inscenace Naivního divadla Liberec v režii Michaely Homolové Červený balónek. Tuto cenu uděluje festivalová porota, letos ve složení: dramaturg a lektor Luděk Horký, režisér a dramaturg Ivo Kristián Kubák a mecenáška umění Veronika Winklerová. Rozhodnutí poroty zdůvodnil Luděk Horký: Odborná porota uděluje Cenu Jana Borny inscenaci Naivního divadla v Liberci Červený balónek za to, jak citlivě a přitom naléhavě zprostředkovává dětem předškolního věku témata samoty a přátelství, jak působivě zpracovává atmosféru betonového města a nebojí se předat nejmladším divákům ani takové pocity jako jsou smutek, stesk či úzkost, čímž skvěle rozvíjí jejich emoční inteligenci. Inscenace vzniklá volně na motivy filmu Alberta Lamorisse z roku 1956 je velmi současná a hlavně hravá. Překvapuje účelnou jednoduchostí a něžnou průzračností své nezaměnitelné poetiky.

Porota se rozhodla udělit i Zvláštní cenu, a to inscenaci brněnského Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? v režii Terezy Karpianus. Toto rozhodnutí odůvodnil Ivo Kristián Kubák: Inscenace Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? režisérky Terezy Karpianus si vytyčila nelehký cíl: demytizovat a odidealizovat národní poklad, Obrazy venkovského života neboli Babičku Boženy Němcové. Brněnští na to jdou nadmíru chytře, nikoli skrze pramáti rodu, ale skrze její vnoučata a slepice, a také skrze výraznou až karikaturní výpravu. Inscenace román dekomponuje na několik klíčových vzpomínek a snahu o jejich reinterpretaci, doplněnou v závěru osobními dokumentárními vstupy hereček a herců o jejich vlastních babičkách. Nenásilně do děje vtahují mladé diváky a nejeden příběh nebo vzpomínka pronesená na jevišti vzbuzuje silný ohlas v hledišti. Celkově jde o velmi zdařilou kombinaci dokumentárního divadla pro děti s přidanou hodnotou pokusu o nový výklad Babičky v kontextu současných společenských témat.
Vítězem diváckého hlasování a držitelem Ceny Dítko se stala inscenace Malého divadla z Českých Budějovic Karkulka vrací úder v režii Janka Lesáka.

Festivalový program byl o víkendu určen divákům již od tří let a jejich dospělému doprovodu, ve všední dny pak vedle veřejnosti také školním kolektivům a členům Klubu mladých diváků. Hravým doplňkem letošního ročníku byla rozšířená realita, v níž ožily vybrané ilustrace Kateřiny Illnerové.
Festival se konal za podpory zřizovatele Divadla v Dlouhé hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR a dalších partnerů.

19.4.2024 10:04:47 DePe | rubrika - Festivaly

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Festivaly

Jubilejní Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani

Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani (vizuál)

Jubilejní 20. ročník (nejen) divadelních setkání Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani (20. – 26. kv ...celý článek



Časopis 22 - sekce

OPERA/ TANEC

Pražské jaro v první třetině

Jiří Habart (Foto: Jan Zavadil)

Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Víra tipy 22. týden

Cesty víry: Kouzelná moc zvonů

Křesťanský magazín
Svatojánské slavnosti NAVALIS se každoročně konají 15. května. Do okolí Karlova mostu v celý článek

další články...