Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

autor: Patrik Borecký
zvětšit obrázekČinohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to
slavnostní premiérou divadelní adaptace románu Klause Manna Mefisto v režii Mariána Amslera, s Robertem Miklušem v titulní roli. Mannův „román jedné kariéry“ z roku 1936 nepřestává dodnes fascinovat dokonalou psychologickou studií urputné honby za slávou. Na osudu bezcharakterního hrdiny, neváhajícího kvůli hereckému úspěchu zaprodat se režimu a prospěchářské společnosti, sledujeme nejen atraktivní příběh o lásce k umění, posedlosti divadlem a vábení zlatých portálů, ale je to především varovný pohled na herce, pro kterého se hraní stalo životní rolí.
Poznáme chvíli, kdy talent udupe bezmezná ctižádost? Jaké to je sloužit zlu a věřit, že zlo slouží nám? Mefisto vypráví o tom, jak silný vliv může mít divadlo na společnost a jak snadné je přejít od etického poselství k nástroji propagandy. Jak složité je balancovat na hraně měnícího se světa a jak lehké je ztratit tvář za divadelní maskou. A také, že v době nejistoty, strachu a zpochybněné důvěry v demokracii nesmíme už nikdy podlehnout pudům a nenávisti. V Mannově rodné zemi byl román, který zobrazuje nástup a zrod německého nacismu, poprvé vydán až v roce 1956, celosvětovou popularitu poté získalo jeho filmové zpracování v režii Istvána Szabó z roku 1981.
Režisér a autor dramatizace Marián Amsler: ,,Téma Mefista je pro mě velice osobní z mnoha důvodů. Mám vřelý vztah k německé literatuře, jazyku i krajině. Navíc je to román z prostředí divadla, ve kterém žiji téměř celý svůj život. Klaus Mann odešel z Německa, podobně jako já teď odcházím ze Slovenska. Mefista napsal inspirován skutečnými příběhy lidí ze svého okolí už v roce 1936. To dílo je smutně vizionářské, protože dnes víme, kam to pak vedlo. Už když jsem pracoval na dramatizaci, připadalo mi, že všechno, co se dělo v Evropě před druhou světovou válkou, nápadně připomíná dnešní dobu. A bohužel se to za ten rok příprav inscenace ještě zhoršilo. Válka probíhá za našimi hranicemi a společnost je polarizovaná, násilí ve veřejném prostoru se stává normou a k moci se dostává nekompetentní lůza. Narážím teď sice na realitu Slovenska, ale ono to zase vře napříč Evropou. Kdysi byla hloupost pro smích, dnes z ní mám strach, protože ji vidím u lidí, kteří mají moc, a to je nejnebezpečnější.“
Generální ředitel ND Jan Burian o inscenaci: ,,Úplná umělecká svoboda jde ruku v ruce s morální integritou tvůrců. Nejen předválečná doba, ale i ta dnešní na nás všechny klade vysoké nároky a vyžaduje velkou erudovanost i etickou pevnost. V tomto smyslu bude naše inscenace hovořit k dnešku.“
Herec Robert Mikluš, představitel Hendrika Höfgena: ,,Ten text je aktuální také tématem nedospělosti v neschopnosti přijmout odpovědnost. Přijmout odpovědnost za vztahy, které máš, za prostředí, ve kterém žiješ, za činy, které provádíš. Když se začne menšině dít bezpráví, v Mefistovi jsou to konkrétně Židé, člověk by se k tomu měl nějak postavit. Hendrik se uzavírá do své práce a zatím kolem něj zatýkají lidi. Dostává se pak sám se sebou do dialogu a dělá si různá zadní vrátka, staví se do lepšího světla, než v jakém ve skutečnosti je. Myslím, že se od nás v mnohém neliší. Často jsme všichni jako Hendrik Höfgen.“
Premiéry 18. a 19. dubna 2024 ve Státní opeře.
Vstupenky na www.narodni-divadlo.cz.
Slovenské Děti ve Stavovském divadle
Tandem Michal Vajdička a Daniel Majling, který právě připravuje pro Činohru inscenaci Bílá Voda, již poněkolikáté s úspěchem inscenoval dílo Boženy Slančíkové Timravy. Po hostování inscenace Bál v rámci Pražských křižovatek 2022 tentokrát v Praze uvedou nejnovější Děti, inscenaci volně inspirovanou povídkami U Kanátov a Žiadna radosť. Příběh o dětech – o těch, s nimiž nás spojují pokrevní svazky a které dokážeme opičí láskou docela udusit, ale i o těch cizích, z druhé doliny, ke kterým dokážeme být neuvěřitelně krutí a lhostejní.
V hlavních rolích se představí například Diana Mórová, Emília Vášáryová nebo Emil Horváth. Uvádí 28. dubna 2024 v 19.00 hod ve Stavovském divadle. Vstupenky na
www.narodni-divadlo.cz.
TIP!
Časopis 29 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Kultura Česká Lípa zve na vodní hrad Lipý

Prázdninové měsíce se pro mnoho lidí nesou ve znamení dovolených, výletů a času stráveného mimo město. Ovšem p ...celý článek
Výjimečný divadelní projekt pro nejmenší diváky

V těchto dnech probíhají intenzivní zkoušky a dokončují se všechny detaily tohoto zážitkového a imerzivního př ...celý článek
Divadlo Continuo oživí park u Velkého jezu

Divadlo Continuo oživí spolu s dvacítkou pozvaných umělců park u Velkého jezu v Českých Budějovicích. Od 13. d ...celý článek
Faust pod širým nebem pro celou rodinu

Pod Pražským hradem vzniká nově „open air“ rodinné představení FAUST. Divadlo Apropo oživí tisíckr ...celý článek
Letní program Studia Hrdinů

Dvanáctá sezóna pražského Studia Hrdinů oficiálně skončila, přesto se divadlo během letních prázdnin se svými ...celý článek
Časopis 29 - sekce
HUDBA
Kamenná čtvrť slaví sto let albem SKALA

I v současnosti si tato svébytná brněnská městská část nedaleko řeky Svratky uchovává svůj genius loci. Pro ži celý článek
OPERA/ TANEC
Stamicovo kvarteto: Nevěříme, že geniální kombinaci šestnácti strun ve schopnosti hudební výpovědi něco překoná!

Stamicovo kvarteto slaví úctyhodné čtyři desetiletí uměleckého působení a milovníkům komorní hudby přináší výj celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Corinna Harfouch v oceněném dramatu Lara

Lara
Láska k hudbě převýšila lásku k synovi i sobě samé. Virtuozní (2019). Dále hrají: T. Schilling, R. Boc celý článek