zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Vladimír Doležal: Ztracen v…

Vladimír Doležal: Ztracen v…

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výstava Ztracen v… je putováním po křehkém a subtilním díle výtvarníka Vladimíra Doležala. Respektovaného restaurátora středověkých nástěnných i deskových maleb a současně takřka neznámého malíře – přitom jednoho z nejprogresivnějších ve své generaci.
„Probírat se dílem Vladimíra Doležala je jako ponor do veliké řeky. Stovky a tisíce kreseb, skic, maleb, artefaktů… Vrstvy a vrstvy. Potěšení za potěšením. Je zřejmé, že pro Vladimíra Doležala byla nepřetržitá tvorba přirozeným stavem,“ přibližuje ředitel Centra DOX Leoš Válka, kurátor výstavy.

Pro Doležalovu tvorbu byl zásadní především figurativní obraz. Průřez autorovým archivem nabízí díla abstraktní i konceptuální, práce malířské i kreslířské. Mimořádný význam měl v jeho tvorbě žánr autorské knihy. Tvorba na tomto poli zahrnuje řadu kategorií od knih-skicáků přes zásahy do existujících knih či jiných tisků až po prostorové knižní objekty.

Archiv Vladimíra Doležala lze přirovnat k pokladu pečlivě uschovanému po dobu desítek let. Tvorba byla jeho životní vášní. Výstavy a sebeprezentace však v jeho zorném poli chyběly. Právě proto zůstala jedinečná díla očím veřejnosti dlouho skrytá. Na autora vzpomíná v DOXu jeho syn Kryštof Doležal, který otcův archiv roky spravuje. „Ve své tvorbě byl nesmírně urputný, neustále tvořil. Pořád, ať byl kdekoli, neustále jenom něco kreslil nebo maloval nebo někde něco skládal. Na místech, kde žil a tvořil, se nedalo vůbec pohybovat, ty prostory byly absolutně plné. A když jsme teď jeho dílo přivezli do DOXu a rozložili jej na té velké ploše, tak stále objevuji nové a nové věci, které jsem předtím nikdy neviděl.“

Autorovou tvorbou intenzivně prostupuje zkušenost restaurátora a znalost evropské výtvarné tradice. „Není to jednoduché prvoplánové dílo. Je to dílo, které vyžaduje koncentraci a snad i znalost dějin umění. Tato znalost může být jedním z klíčů, jak se na jeho tvorbu dívat a poodkrýt odkazy ke konkrétním dílům starých mistrů. Díky této vazbě se těch několik skromných čar náhle posune na zcela jinou úroveň,“ vysvětluje kurátor výstavy Otto M. Urban.
Podle editorky katalogu Lucie Rohanové bylo pro Doležalovu tvorbu určující hluboké chápání významu figurativního obrazu. „Figurou umělec vyjadřuje duchovní svět, to, co je v něm člověku blízké, i to nedosažitelné. Doležal se opakovaně zabýval postavami v určitých postojích, s typickými gesty. Znovu a znovu je varioval, stále promýšlel významy, jež jsou s nimi od nepaměti spojeny a každému intuitivně srozumitelné.“

Těžištěm Doležalovy nezávislé abstraktní práce byla prostá linie. Do proudu této tvorby patří především úprava různých nalezených předmětů – plechů, lepenek, plakátů a reklamních letáků. S horizontálně uspořádanými čarami pracoval Doležal i v mnoha svých autorských knihách. Byl jedním z mála tvůrců nejen českých, ale i světových, kteří se jimi zabývali soustavně.
Vzhledem k tomu, že výtvarníkova díla nejsou ve většině případů datovaná, rozhodli se tvůrci výstavy, že nepůjdou cestou chronologie. Zvolený koncept vysvětluje Michaela Šilpochová, programová ředitelka DOXu a kurátorka výstavy: „To dílo je mimořádně různorodé a rozsáhlé. Sestává od drobnějších materiálů až po velké formáty a my jsme se tak ve výstavě snažili naznačit směry, kterými se Vladimír Doležal ve své tvorbě vydával. Třeba práci s linií, která přechází do krajiny nebo až do ženského těla – a obráceně. Patrná je i redukce až do té linky, která se stává linkou v knize nebo v sešitu. Nesmírně zajímavá a mimořádná je také poloha propojení výtvarné tvorby s knižní prací, která ve výstavě potěší pozorného diváka.“

Vladimír Doležal: Ztracen v… tvorbě, umění, papíru, vnitřním i vnějším světě? Možná…

Vladimír Doležal

Vladimír Doležal (9. 6. 1946 – 3. 1. 2017) se narodil v Bratislavě, kde absolvoval Strednú školu umeleckého priemyslu, obor grafika, a Vysokú školu výtvarných umení, obor malba a restaurování. V roce 1969 přestoupil na pražskou Akademii výtvarných umění k prof. Bohuslavu Slánskému.
Po absolutoriu roku 1971 se zdrojem jeho obživy stala restaurátorská činnost. Až do konce osmdesátých let pracoval na záchraně fresek na Mostecku a průběžně restauroval fresky v pražské Loretě, Starém Plzenci, Židovicích, Kopistech, na zámku v Telči či v kostele sv. Bartoloměje v Hněvkovicích a též závěsné obrazy z různých období, specializoval se i na polychromovanou plastiku.
V letech 1993–2000 působil na Akademii výtvarných umění v Praze, nejdříve jako asistent restaurátorské školy prof. Karla Strettiho, od roku 1995 jako vedoucí pedagog výuky klasických malířských technologií.
V devadesátých letech vedl též letní dílny na Miami University (Oxford, Ohio) na téma práce s papírem a nalezenými objekty.

24.10.2022 12:10:47 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 23 (2013) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

"Včelař" Jan Křížek

Oprávněně označil jako příkladný výstavní projekt Národní galerie její novou výstavu - retrospektivu Jana Kříž ...celý článek


Fotograf života - Jaroslav Kučera

Jaroslav Kučera Jak jsem potkal lidi

V Tereziánském křídle Starého královského paláce na Pražském hradě probíhá velká retrospektivní výstava fotogr ...celý článek


Postiženi normalitou

Robert Kuśmirowski: Bez názvu

Největší výstava letošního léta v Centru současného umění DOX se snaží rozkrývat a problematizovat pojmy norma ...celý článek


Adolf Loos - Učit se bydlet

Adolf Loos - Učit se bydlet

Výročí v letošním ruce si započítává také architektura. Před několika lety se v Muzeu hlavního města Prahy kon ...celý článek


Interaktivní výstava Moje cesta o životě lidí se zdravotním postižením

Interaktivní výstava Moje cesta

Interaktivní výstava pro děti i dospělé MOJE CESTA, jejímž cílem je zprostředkovat zážitkovou formou každodenn ...celý článek


Kamila Ženatá – Ženský dvůr

Kamila Ženatá – Ženský dvůr

Centrum současného umění DOX ve spolupráci s Památníkem Terezín otevírá první část dvojvýstavy „advokátk ...celý článek


Obnovený rozhovor - Pohled na Evropana 20. století

Obnovený rozhovor - Pohled na Evropana 20. století

Sté výročí narození významného českého germanisty Eduarda Goldstückera (30. května 1913 - 23. října 2000), ang ...celý článek


Duch látky - obrazy Evžena Šimery

Duch látky - obrazy Evžena Šimery

Evžen Šimera (* 1980 Praha) si již během studia na pražské Akademii výtvarných umění vymyslel vlastní malířsko ...celý článek


Svatí Cyril a Metoděj v kultuře českých zemí

Svatí Cyril a Metoděj v kultuře českých zemí

Další z četných "cyrilometodějských akcí" představuje výstava v Arcidiecézním muzeu v Olomouci. Shrnutí kultur ...celý článek


Red or black? – Jiří Cajska

Red or black? – Jiří Cajska

Společnost Nikon spol. s r.o. a Czech Photo o.p.s. zahajují 12. června 2013 v galerii Czech Photo Gallery výst ...celý článek


Marilyn

Marilyn

Název sám již vypovídá o předmětu nové výstavy v jízdárně Pražského hradu. Módní ikona i kulturní fenomén Mar ...celý článek


Magdalena Jetelová - (DES)ORIENTATION?

Magdalena Jetelová

Výstavní projekt představuje tvorbu Magdaleny Jetelové (*1946), významné české umělkyně, která patří ke světov ...celý článek


Na nádraží Bubny startuje projekt Kadiš

Na nádraží Bubny startuje projekt Kadiš

V červnu 2013 ožije nádraží Bubny nebývalým společenským ruchem s cílem vybudovat v místě historických událost ...celý článek


Imaginace Marka Slavíka ovládne Galerii Uffo

Imaginace Marka Slavíka

Marek Slavík, mladý a úspěšný umělec, absolvent pražské Akademie výtvarných umění u profesora Zdeňka Berana, z ...celý článek



Časopis 23 - sekce

DIVADLO

13. komnata Hany Čížkové

Herečka Hana Čížková

Komediální herečka prožila v životě tragické chvíle. Se smrtí manžela se vyrovnala i díky péči o adoptivní dce celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tip 24. týden

Tokyo Ska Paradise Orchestra

Tokyo Ska Paradise Orchestra
Dvacet let fungující pop-jazzová mašina (Premiéra).
Proslulá Skapara neboť celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Operní tip 24. týden

Beno Blachut

Charles Gounod: Faust a Markétka
Opera o pěti dějstvích na libreto Julese Barbiera a Michela Carrého podle celý článek

další články...