David Szendiuch: S Vodníkem jsem ještě neměl možnost se na jevišti setkat.
autor: archiv
Osmý ročník festivalu Opera 2007 se chýlí k závěru. V úterý 3. dubna 2007 se uskuteční ve Státní opeře Praha závěrečný Galakoncert, v rámci kterého vystoupí Kateřina Jalovcová, Kateřina Kněžíková, Gabriela Podnecká, Aleš Voráček a David Szendiuch.
Sólistu Davida Szendiucha mohli festivaloví diváci slyšet v titulní roli Verdiho opery Attila. Vystudoval konzervatoř v Brně (absolvoval v roce 1994 pod vedením Josefa Škrobánka). Několik let působil ve sboru Janáčkovy opery Národního divadla v Brně, hostoval v plzeňské opeře. Od roku 1999 je sólistou Moravského divadla Olomouc. S Davidem Szendiuchem jsme si povídali nejen o přípravách na galakoncert, ale i o opeře Attila.
Vidím, že máte dobré informace. Motorismus mám opravdu rád a vlastním také motocykl, ale vzhledem k mému povolání musím jízdu na něm dosti omezovat a přizpůsobovat pouze teplému počasí, takže určitě přijedu automobilem.
To je opravdu těžké říct. Myslím si, že Antonín Dvořák patří mezi nejlepší skladatele, což obzvláště dokazuje právě v opeře Rusalka, ale také Rossini a vůbec většina italských skladatelů je mi velmi blízká. S Vodníkem jsem ještě neměl možnost se na jevišti setkat, takže árii Vodníka budu na koncertě ve Státní opeře zpívat poprvé, ale Basilia jsem již zpíval v Olomoucké inscenaci v roce 2002, i když bohužel česky, takže i on bude pro mě v originále premiérou. Tyto dvě árie zpívám na základě požadavků pořadatele, ale mému srdci stejně zůstává prozatím nejbližší Verdi.
Ano máte pravdu. Od pěti let jsem začal hrát hokej a současně také zpívat v brněnském dětském sboru Kantiléna, což mně vydrželo až do čtrnácti let, kdy jsem se musel rozhodnout buď pro jedno či druhé,protože už nebylo možné dělat obojí současně. Vzhledem k tomu že jsem složil zkoušky na brněnskou konzervatoř, zvítězil zpěv. Svůj podíl asi také sehrál fakt, že má teta v Itálii je operetní pěvkyně.
V hokeji jsem byl brankářem, takže jsem spíše byl až ten poslední, který mohl mužstvo zachránit. Attila je pravým opakem, protože by měl být vůdce v pravém slova smyslu. Attila je Hun, barbar a krvelačný bojovník, ke kterému mám doufám dosti daleko . Ale líbí se mi jeho temperament, odhodlání, projevy mužné síly a na druhé straně vzplanutí k Odabelle.
V červnu máme v Olomouci premiéru Massenetovi Manon, kde budu zpívat roli Hraběte Des Grieux.
Také děkuji.
David Szendiuch vytvořil řadu rolí basového a basbarytonového oboru: Papagena v Mozartově Kouzelné flétně, Coppélia, Lindorfa, Mirakla a Dapertutta v Offenbachových Hoffmannových povídkách, Tonia v Komediantech, Leporella v Donu Giovannim, Basilia v Rossiniho Lazebníku sevillském, Banca ve Verdiho Macbethovi, Zachariáše ve Verdiho Nabuccovi, Raracha ve Smetanově Čertově stěně, titulní roli ve Verdiho Attilovi ad. Od diváků Moravského divadla Olomouc získal vyznamenání za mimořádný umělecký výkon v roli Leporella (2002) a vyznamenání za nejlepší mužský umělecký výkon sezóny 2004/2005. Od roku 2002 je jeho vzorem, přítelem a učitelem sólista Janáčkovy opery v Brně basbarytonista Jurij Gorbunov.
TIP!
Časopis 19 (2006) - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Maida Hundelingová: Při každém kroku mít v mysli postavu, kterou hraji.
Ačkoliv se sopranistka Maida Hundelingová narodila v Tunisku, vyrůstala v nedalekém Německu. S hudbou se sice ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Nový Pratchett v Dlouhé aneb Maškaráda čili Fantom Opery
Divadlo v Dlouhé navázalo na předcházející „fantasy podle Pratchetta“ Soudné sestry Maškarádou. Zn celý článek
HUDBA
Žižkovská smršť 2006
Občanské sdružení ProDech pořádá ve dnech 19. a 20. května 2006 na Vrchu sv. Kříže, Parukářka na Praze 3 již š celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Jaroslav Rudiš a Petr Pýcha: Léto v Laponsku
Divadelní roadstory o dlouhé cestě na sever vydává nakladatelství Labyrint. Na knize Léto v Laponsku se autors celý článek