Boris Giltburg se zaměří na Chopina

autor: Zdroj: Pořadatel koncertu
zvětšit obrázekVe Dvořákově síni Rudolfina se v rámci cyklu Světová klavírní tvorba FOK v sobotu 11. ledna 2024 představí klavírista Boris Giltburg. Program jeho recitálu sestává z děl „básníka klavíru“ Fryderyka Chopina. „Chopin měl úctyhodné porozumění nejjemnějším lidským emocím a vyvinul magický způsob, jak syrové emoce převést do not. V jeho hudbě je strhující bezprostřednost a smysl pro empatii, což spolu s čirou krásou jeho melodií a brilantností jeho klavírního psaní vytváří poutavý poslech,“ říká Boris Giltburg o Chopinovi. „Snažil jsem se vybrat z jeho děl ta, která se doplňují i kontrastují, a doufám, že bohatost Chopinovy inspirace a velká rozmanitost nálad a barev vytvoří vyvážený program, přestože pochází z pera jediného skladatele,“ dodává.
„Srdeční rytmus se zrychluje očekáváním a vzrušením. A zase zpomaluje, když dojde na vzpomínky a představy.“ To je autentický zážitek posluchače z nedávno publikované Giltburgovy nahrávky Chopinovy Balady č. 4, kterou zahraje i na svém pražském recitálu.
Boris Giltburg je po celém světě chválen jako hluboce citlivý, bystrý a působivý člověk, přesvědčivý interpret. Kritici chválili jeho „zpěvnost, rozmanitost doteků a širokou dynamickou paletu schopná velkých návalů energie“ (Washington Post), stejně jako jeho vášnivý, narativní přístup k výkonu. Jméno Borise Giltburga bylo dlouhou dobu spojováno s prvenstvím v interpretaci Rachmaninova. V posledních letech se však hluboce ponořil děl dalších významných skladatelů, například Maurice Ravela, anebo právě Fryderyka Chopina, jehož skladby zahrál na třech recitálech v britské Wigmore Hall.
Typický zvuk a barevnost Chopinova klavírního díla spočívá v harmonické složce, v užití disonancí, v nezvyklých modulacích, jimiž povzbudil k odvážným kombinacím skladatele příštích generací. Zádumčivost a melancholie Chopinových harmonií a vědomí dlouholetého zápasu s těžkou chorobou vytvořily obraz umělce podléhajícího sentimentu až sebelítosti, v očích antiromanticky smýšlející doby se stal dekadentem. Stravoval jej však také výbušný temperament, a když se mu zdravotně dařilo lépe, sršel energií. Především v souvislosti s Chopinem se objevil pojem „hudební poetika“ právem mu bylo přiděleno přízvisko „básník klavíru“.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 27. týden

Úsměvy Světlany Nálepkové
Jaromír Hanzlík přivítá herečku a zpěvačku, která zítra oslaví 65. narozeniny (20 celý článek
HUDBA
Tom Odell se vrací do hlavního města

Jeden klavír, jeden hlas a tisíce emocí. Britský zpěvák a klavírista Tom Odell se po poslední beznadějně vypro celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pamětní deska BARRANDE zpět

V červnu navrátilo Národní muzeum po půl roce v restaurátorské dílně na Barrandovské skály litinovou pamětní d celý článek