Cyrano de Bergerac v originální verzi Jiřího Bubeníčka

autor: Pavel Hejný
zvětšit obrázekNovou sezonu Národního divadla Brno zahájí 27. září 2024 baletní premiéra Cyrano de Bergerac. Titul světoznámého veršovaného dramatu Edmunda Rostanda v tanečním zpracování připravuje pro scénu Janáčkova divadla choreograf Jiří Bubeníček. Inscenace slibuje originální pojetí, které respektuje ducha předlohy, ale zároveň reprezentuje 21. století výtvarnou stylizací i tanečním jazykem současného baletu. Společně se souborem Baletu NdB vystoupí na scéně také herci z Mahenovy činohry za doprovodu orchestru Janáčkovy opery a hostujících sólistů.
Balet NdB již dlouho plánoval oslovit Jiřího Bubeníčka, jednoho z nejvýraznějších světových baletních interpretů, který svou kariéru spojil s Hamburským baletem Johna Neumeiera a drážďanským baletem Semperovy opery. V současnosti, po ukončení aktivní taneční kariéry, je Jiří Bubeníček již etablovaným choreografem s vlastní tvorbou uvedenou baletními soubory například ve Stockholmu, Římě, Dortmundu, Hannoveru, Florencii, New Yorku, San Franciscu, Wellingtonu, Zagrebu nebo Tokiu. Pro soubor baletu NdB se rozhodl vytvořit zcela novou verzi známého příběhu o hrdém Cyranovi s dlouhým nosem, který je nešťastně zamilován do krásné Roxany.
Verze Jiřího Bubeníčka se inspiruje historickým obdobím, nejde však o doslovnou rekonstrukci. Choreograficky se snaží propojit barokní eleganci s moderními tanečními prvky, v některých pasážích využívá klasické baletní techniky, které převádí do současného baletního jazyka. Kostýmy a scéna budou evokovat Cyranovu dobu, ale půjde spíše o náznak nežli historickou kopii. „Považuji za důležité, aby byl příběh pro publikum srozumitelný. Nezasazujeme ho do jiné doby ani situace. Naopak se vracíme k původnímu pojetí“,
říká Jiří Bubeníček.
Výprava baletu je inspirována barokní estetikou, což dodává představení autentický historický nádech.
Scénu navrhl Otto Bubeníček, kostýmy Nadina Cojocaru, talentovaná kostýmní designérka. Zajímavá je i hudební dramaturgie, která klade důraz na barokní hudbu, zejména díla J. S. Bacha a Jeana-Baptiste Lullyho. Tento skladatel byl současníkem skutečného Cyrana de Bergerac a zároveň hvězdným tanečníkem a dvorním skladatelem francouzského dvora. Skládal hudbu přímo pro Ludvíka XIV. a dá se říct, že patřil k zakladatelům baletní techniky dvorských tanců.
„Důležitá je celá kompozice inscenace. S manželkou Nadinou, s níž jsem připravil dramaturgii, jsme se rozhodli pro barokní hudbu, včetně některých částí se sólovou sopranistkou nebo sólovým kytaristou na scéně, a dobově inspirované kostýmy. Inscenační novinkou je začlenění herce, který recituje vybrané upravené verše“ dodává Jiří Bubeníček.
Se souborem Baletu NdB vystoupí orchestr Janáčkovy opery se sólovým zpěvem Romany Kružíkové, sólovým klavírem a cembalem Darii Savvateevy a kytarovými sóly Adama Trunečky v nastudování a pod vedením dirigenta Jakuba Kleckera. Do inscenace choreograf a režisér zakomponoval i hereckou postavu, kterou ztvárňují v prvním obsazení Vojtěch Blahuta a ve druhém Jakub Svojanovský z Mahenovy činohry NdB.
www.ndbrno.cz
TIP!
Časopis 29 - rubriky
Časopis 29 - sekce
DIVADLO
Martin Hilský: Jago chce mít moc nad mocnými

Letní shakespearovské slavnosti 2025 byly slavnostně zahájeny ve středu 25. června na nádvoří Pražského hradu celý článek
HUDBA
Muzikálové léto - Funny Lady

Funny Lady
Barbra Streisandová na novém pódiu a v nové náruči. Volné pokračování muzikálu Funny Girl. Ameri celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmová série „28“: když se B-film stane artovým manifestem

Do kin v červenci 2025 vstoupil film 28 YEARS LATER. K režii se po dvaceti třech letech vrátil Danny Boyle. Z celý článek