zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Koncert k poctě operní divy Jarmily Novotné

Jarmila Novotná

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Národní divadlo vzdá 7. dubna 2024 hold památce slavné operní pěvkyně Jarmily Novotné přehlídkou rolí, kterými se proslavila nejvíce: od Smetanovy Mařenky, přes Verdiho Violettu, Pucciniho Mimi, Rossiniho Rosinu, Mozartova Cherubina nebo skvostného Oktaviána v Růžovém kavalíru Richarda Strausse až po operetní žánr. Jarmila Novotná zpívala po celém světě, zejména v Praze, Vídni, Berlíně a Salcburku, v Metropolitní opeře v New Yorku byla miláčkem publika nepřetržitě celých šestnáct sezon od roku 1940 do roku 1956. Svým vzhledem i smyslem pro hereckou akci zaujala i Hollywood, hrála např. ve filmu Velký Caruso a mnohých dalších.

Pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka spolu s Orchestrem Národního divadla vystoupí operní zpěvačky a zpěváci, kteří mají široké zkušenosti nejen z českých pódií, ale jsou také vyhledávanými interprety na zahraničních scénách: Arnheiður Eiríksdóttir, Olga Jelínková, Zuzana Marková, Alžběta Poláčková, Petra Alvarez Šimková a dále Jaroslav Březina a Jiří Sulženko. „Znám velmi podrobně z nahrávek interpretaci Jarmily Novotné a moc obdivuji její široký záběr i to, jak se dokázala prosadit v New Yorku a dalších metropolích,“ přiznává Zuzana Marková, která již během své kariéry stihla zazářit na mnoha prestižních scénách a opakovaně se na ně vrací. Na koncertu k poctě Jarmily Novotné zazpívá například árie Violetty nebo Mařenky.
Jarmila Novotná v Berlíně a Praze spolupracovala mimo jiné s dirigentem Alexandrem Zemlinskym, např. při provedení Beethovenovy Symfonie č. 9, kterou později zpívala s dalším politickým emigrantem, Arturem Toscaninim. Koncert proto symbolicky zakončí poslední věta této symfonie, tj. Óda na radost, v podání Olgy Jelínkové, Arnheiður Eiríksdóttir, Jaroslava Březiny a Jiřího Sulženka ve spolupráci se Sborem Národního divadla, který připravuje šéfsbormistr Lukáš Kozubík.

Koncert Hommage à Jarmila Novotná

Program večera:
B. Smetana: Prodaná nevěsta, předehra
B. Smetana: Prodaná nevěsta – Mařenka: Och jaký žal… Ten lásky sen (Z. Marková)
W. A. Mozart: Figarova svatba, Cherubino, Non so piu (A. Eiríksdóttir)
G. Verdi: Falstaff, Nanetta, Sul fil d'un soffio etesio (O. Jelínková)
G. Verdi: La traviata, Violetta, È strano… Sempre libera (Z. Marková)
G. Rossini: Lazebník sevillský, Rosina, Una voce poco fa (A. Eiríksdóttir)
G. Puccini: Bohéma, Donde lieta (A. Poláčková)
J. Weinberger: Švanda dudák, orchestrální mezihra
J. Weinberger: Jarní bouře, Lydia Pawlowska, Sitzt man nachts mit einer Frau beim Tee (Z. Marková)
J. Offenbach: Hoffmannovy povídky, Antonia, Elle a fui, la tourterelle (A. Poláčková)
F. Lehár: Giuditta, Meine Lippen, sie küssen so heiß (P. Alvarez Šimková)

přestávka

R. Strauss: Růžový kavalír, úvod k 1. jednání
R. Strauss: Růžový kavalír, finále – Marie Theres… Hab' mir's gelobt (A. Eiríksdóttir, P. Alvarez Šimková, O. Jelínková)
L. van Beethoven: Óda na radost (O. Jelínková, A. Eiríksdóttir, J. Březina, J. Sulženko, Sbor Národního divadla)
Vstupenky na koncert zakoupíte na www.narodni-divadlo.cz

Pěvkyně Jarmila Novotná (23. září 1907 Praha, Rakousko-Uhersko – 9. února 1994 New York, USA) patřila k nejzářivějším hvězdám operního nebe své doby. Rodačka z Královských Vinohrad propadla kouzlu divadla a hudby už v dětství, kdy jako komparzistka vystupovala na scéně Vinohradského divadla. Na doporučení herečky Zdeňky Baldové se dostala na konkurz do činohry Národního divadla, kde později ztvárnila řadu menších rolí. V roce 1923 začala studovat zpěv u světově proslulé Emy Destinnové a sólisty Národního divadla Hilberta Vávry. Operní kariéru zahájila v neuvěřitelných sedmnácti letech jako Mařenka ve Smetanově Prodané nevěstě na scéně Národního divadla v Praze. Její následná angažmá ji přivedla do Arena di Verona, Teatro San Carlo v Neapoli, od roku 1929 byla na pozvání Otto Klemperera sólistkou Krollovy opery v Berlíně, kde účinkovala také na dalších operních a operetních scénách. V Berlíně a Praze spolupracovala mj. s dirigentem Alexandrem Zemlinskym, např. při provedení Beethovenovy 9. symfonie, kterou později zpívala s dalším politickým emigrantem Arturem Toscaninim. Kvůli vzrůstající moci nacistů musela Berlín opustit a přesídlila do Vídně, kde jako sólistka Státní opery získala titul komorní pěvkyně. Kvůli úzkým přátelským stykům s prvním československým prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem a jasným demokratickým postojům se nejen v rodné zemi stala s nástupem nacismu personou non grata. V roce 1942 byla na majetek rodiny uvalena tzv. vnucená správa nacistických úřadů. Nové působiště našla v Metropolitní opeře v New Yorku. Během války se výrazně angažovala v šíření české kultury a účastnila se mnoha akcí ve prospěch své vlasti. Nejznámější je její nahrávka Lidických písní, kterou nahrála za klavírního doprovodu Jana Masaryka ve dnech heydrichiády v roce 1942. Spolu s ním také premiérovala Nový špalíček Bohuslava Martinů, skladatele rovněž žijícího v americkém exilu.

25.3.2024 13:03:43 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 45 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Fibichova Šárka se vrací do Národního divadla

Maida Hundeling (Šárka)

Po více než pětačtyřiceti letech uvádí Národní divadlo operu Zdeňka Fibicha Šárka. Hudebního nastudování se uj ...celý článek



Časopis 45 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Mezipatra 2024 - Queer osvobozuje

João Pedro Mariano (Baby)

Festival Mezipatra každoročně představí kolem stovky českých i zahraničních filmů s LGBTQ+ tématy a jejich tvů celý článek

další články...