Petr Holman: Na koncertech série 4plus s námi vystoupí vynikající čeští i zahraniční umělci
autor: archiv
zvětšit obrázekPetr Holman je violistou Zemlinského kvarteta. To vzniklo v roce 1994 a již od svého založení navazuje na bohatou tradici české kvartetní školy. Soubor je nositelem řady ocenění - zvítězil na mezinárodní soutěži smyčcových kvartet v Bordeaux (2010), je laureátem Pražského jara a mezinárodních soutěží smyčcových kvartet v kanadském Banffu a v Londýně, kde zároveň získal Cenu publika a zvítězil i na dalších kvartetních soutěžích. V roce 2005 byla kvartetu udělena Cena Českého spolku pro komorní hudbu a v roce 2009 cena Nadace Alexandra Zemlinského ve Vídni.
Repertoár tělesa zahrnuje více než dvě stě děl předních českých i světových skladatelů. Tento týden vystoupí Zemlinští v Praze hned dvakrát. Ve středu 18. května je čeká ve Velkém sále pražské Městské knihovny druhý koncert jejich vlastní série 4plus, v neděli 22. května pak s Pražským komorním baletem premiérují Mraky důvěrné v Divadle na Vinohradech.
A tak jsme si s Petrem Holmanem povídali hlavně o dvou blížících se koncertech.
Měli jste už dlouho ambici uvést v rámci 4plus celé Zemlinského kvartetní dílo?
Naší snahou je, aby program každého ročníku série měl nějaké hlavní nosné téma. Již od začátku jsme například měli v hlavě kompletní provedení Dvořákových kvartetů, které zaznělo v roce 2021, tedy v roce, kdy jsme slavili autorovo 180. výročí narození; právě takováto výročí jsou jedním z aspektů, které dlouhodobě sledujeme. Na rok 2022 připadá 80. výročí úmrtí Alexandera Zemlinského. Jeho jméno máme v názvu a jeho kompletní komorní dílo jsme též natočili na CD (stejně jako všechny Dvořákovy kvartety). Byla to tedy pro letošní rok více než logická volba. Tuto dramaturgickou možnost jsme si uvědomili už dávno – neseme ji s sebou již od počátku existence série 4plus a jsme moc rádi, že se nám skutečně podařilo ji v našem domovském městě zrealizovat.
Na koncertech s námi vystoupí vynikající čeští i zahraniční umělci. Obtížný flétnový kvintet Antonína Rejchy s námi přijede v září zahrát švýcarský flétnista a u nás poměrně hodně známý dirigent Kaspar Zehnder. Ten měl přijet již vloni, ale kvůli koronavirové epidemii nebylo možné jeho vystoupení realizovat. Švédská klarinetistka Karin Dornbusch se pak na listopadovém koncertě přidá k Zemlinského kvartetu v provedení slavného Brahmsova kvintetu h moll. Zde bych si dovolil malou odbočku: druhým tématem letošní série je Vídeň, tedy město, kde Zemlinsky působil v začátcích své kariéry, a tak v programu zazní skladby dalších vídeňských autorů z nejrůznějších období. Brahms bude zastoupen ještě na blížícím se květnovém koncertě – jeho první smyčcový sextet zahraje Zemlinského kvarteto s dvěma českými renomovanými umělci Michalem Kaňkou a Karlem Untermüllerem. V březnu již zazněl Schubertův violoncellový kvintet (s koncertním mistrem Pražské komorní filharmonie Lukášem Pospíšilem) a na posledním prosincovém koncertě představíme dva méně hrané violové kvintety od Beethovena a právě od Zemlinského, které s námi přednese skvělý komorní hráč Radim Sedmidubský.
Náš vztah k hudbě Leoše Janáčka je veskrze pozitivní, a dokonce mohu říci, že Janáček je naším snad nejoblíbenějším autorem. Jeho emoce, vášně, energie, jeho charaktery a nálady, to je něco, co velmi oceňujeme a milujeme. Máme dokonce „třetí“ smyčcový kvartet: český skladatel Kryštof Mařatka nám skvěle upravil pro smyčcové kvarteto Janáčkův dechový sextet Mládí, a hrajeme též autorův původně klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku v úpravě pro klarinet, housle, violu a violoncello. Janáčkovu hudbu tedy hrajeme rádi a často, a tak jsme byli nadšeni, když nás Pražský komorní balet přizval ke spolupráci na choreografii na jedno z nejemotivnějších komorních děl vůbec – jeho druhý smyčcový kvartet Listy důvěrné.
Příjemná a snadná. Je znát, že pracujeme s naprostými profesionály, vše je připravené a vyřešené, na zkouškách dolaďujeme jen drobné detaily. Zuskova choreografie sama o sobě je postavena na emocích, nikoliv na příběhu, je tedy jistým způsobem abstraktní a pocitová. Připadá nám, že tento přístup se k Janáčkově hudbě velmi hodí, naše spolupráce nám dává nové impulsy a ukazuje nové pohledy na nám velmi dobře známou hudbu.
Záhadou nám vždy bylo, jak taneční soubor choreografii připravuje. My máme při zkoušení i při koncertním provedení k dispozici notový zápis, do kterého pak přidáváme naši interpretaci, naše názory; tanečníci takovéto „noty“ nemají ani při představení, ale ani při zkoušení… Celé dílo tedy musí připravit choreograf ve svých představách a tanečníkům jej osobně krok po kroku vyložit a vysvětlit. To je pro nás poněkud nepředstavitelná situace, naše práce je v tomto ohledu zcela odlišná.
Tu a tam se jdeme podívat na koncert klasické hudby, když máme možnost slyšet některého z výjimečných světových interpretů; za mě osobně ale musím říci, že se to nestává příliš často, spíše se svými dětmi zajdu do kina nebo na jejich oblíbené zpěváky a kapely, naposled jsme například byli na koncertě Ivana Mládka. Balet jsem ve svém kulturním portfoliu dříve měl jen velmi málo, a tak mi právě naše již celkem bohatá zkušenost s Pražským komorním baletem otevírá nové obzory a poskytuje mi nový druh inspirace.
Krásné bude naše srpnové turné, kde mimo jiné zavítáme na naše tradiční festivaly ve Francii a v Belgii, obzvláště se těšíme na alsaské bílé víno, čekají nás také další vystoupení s naprosto unikátním německým hornistou Felixem Klieserem a v září se opětovně představíme v nádherném světově známém sále – v londýnské Wigmore Hall.
www.zemlinskyquartet.cz
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Zemřela herečka Simona Postlerová
“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala celý článek
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... François Truffaut
Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek