zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Světlonoš ve věžích - Javier Torres

Javier Torres

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jméno Javier Torres nemá nic společného s býkem, jak by se podle zvukové podoby mohlo zdát, nýbrž s věžemi. "Světlonoš ve věžích" - i tak by se mohl česky jmenovat význačný mexický tanečník a choreograf, který připravuje s baletem Národního divadla Šípkovou Růženku. Po Christopheru Bruceovi další charismatická osobnost v pořadu Hovory s... v němž ND přibližuje baletní tvůrce nejen z umělecké stránky.

Padesátiletý Javier Torres, levičák s respektem k astrologii (narozen ve znamení Vah), se původně dal na studium herectví, ale shoda okolností - nevěří totiž na náhodu - jej přivedla k baletu. Koncem 80. let se díky stipendiu Německé mezinárodní baletní nadace octl v Evropě a posléze zakotvil ve Finsku. Působil jako tanečník a choreograf ve Finském národním baletu a vytvořil na 25 děl, mezi něž patří i Šípková Růženka - Spící krasavice z roku 2008.

V neformální besedě s Petrem Zuskou se řeč přirozeně točila kolem tance, nicméně hned na úvod se vyjevilo společně s lahví vína několik zajímavých údajů o pěstování vinné révy v Mexiku, do nějž je zapojeno i Torresovo příbuzenstvo.

Javier Torres využívá při své choreografické práci rozsáhlé znalosti a zkušenosti z mnoha dalších oborů. Je také hercem, zpěvákem, hudebníkem, fotografuje a dělá keramiku, ale především se zabývá profesionálně psychologií a taneční pedagogikou, které přednáší na různých místech světa. Právě v tradičním přístupu k baletní přípravě vidí velké rezervy. Naprosto nesouhlasí se zásadou, že tanečníka je třeba "zlomit" - poukazovat na jeho chyby a nedostatky a zdůrazňuje "pozitivní input" - metodu podpory, pochvaly a diskuze jako psychologicky účinnější s trvalým působením, která umožňuje rychlejší pokrok a směruje člověka k tomu, "aby si volil tu nejlepší verzi sama sebe".

Pro české prostředí byly zajímavé informace o mexickém tanci, který zahrnuje ve své folklorní podobě soustu prvků ještě z aztéckého období vedle španělských vlivů i společně s nimi. Balet v Mexiku byl po dlouhou dobu záležitostí šlechty. Až ve 20. století se díky francouzským a ruským učitelům podařilo založit Národní baletní školu a balet se etabloval jako oficiální součást mexické kultury.

Pokud jde o Šípkovou Růženku, sáhl Javier Torres při její "modernizaci" k radikálnímu řešení - vystříhal z původní verze téměř dvě hodiny a a jako psycholog odkryl pod pohádkovým příběhem založeném na tradiční konfliktu dobra a zla symboliku pro různé vrstvy lidské duše.

Nejde přímo o Freuda, ale spíše o hlubinnou psychologii a její náhled na pohádku, která není prvotně zábavným vyprávěním ale prostředkem, jímž byly děti poučovány o základních jevech života. Postava Růženky je tak obrazem přechodu dívky od dětství k dospělosti a všudypřítomná červená růže symbolizuje tělesnost, tělo, fyzickou lásku, zranění trnem a krev ztrátu panenství. Staletý spánek je strachem a jeho překonáním a probuzení povstáním nové osobnosti, jejíž smyslem je život v lásce. Javier Torres považuje konflikt lásky a strachu za zásadnější než protiklad dobra a zla - ty jsou podle něj jen otázkou morálky, která se liší podle kultury, zatímco láska a strach jsou nejhlubší a univerzální lidské pocity. Strach zabraňuje lidem, aby se stali sami sebou, aby vzali osud do vlastních rukou a žili v lásce. Jen z několika minutové ukázky bylo zjevné, že nejen filozofie pohádky prodělala změnu.

Javier Torres působí jako člověk, který má v tomto okamžiku onen základní boj vybojován. Nadšení, sebedůvěra, pozitivní energie z něj vyzařují a není snad ani možné, aby neovlivňovaly jeho okolí. Dá se tedy očekávat, že prostřednictvím nové inscenace bude jejich podstatný podíl dopřán i divákům.

27.3.2012 00:03:14 Helena Kozlová | rubrika - Zprávy

Časopis 03 (2019) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Baletní (nejen) premiéry do konce sezóny

Dům Bernardy Alby (DJKT)

V Národním divadle v Praze dojde ve druhé půlce sezóny k výměně dosavadní verze Labutího jezera za zbrusu novo ...celý článek


Pražští symfonikové jsou na turné v Japonsku

FOK v Suntory Hall (Foto: Kurt Neubauer)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se svým šéfdirigentem Pietari Inkinenem odletěl 3. ledna 2019 do Japonska ...celý článek


Ivo Kahánek a Jakub Hrůša s Bamberskými symfoniky

Ivo Kahánek (Foto: Tomáš Nosil)

Klavírista Ivo Kahánek, jeden z nejžádanějších českých klavíristů, a vycházející hvězda světového dirigování J ...celý článek


Ceny klasické hudby jsou uděleny

Soňa Červená (Foto: Pavla Hartmanová, Classic Prague Awards)

Děkování ikonám české klasické hudby, vystoupení nadějných talentů i slzy dojetí. V pražském Obecním domě byly ...celý článek



Časopis 03 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 4. týden

Úsměvy Ladislava Mrkvičky

Úsměvy Ladislava Mrkvičky
Antologií českého humoru provází Jaromír Hanzlík. Jeho dnešním hostem je herec La celý článek

další články...

HUDBA

Životy slavných Love & Mercy

Love & Mercy

Love & Mercy
Brian Wilson byl duší skupiny Beach Boys, ale o tu svou málem přišel. Americký film (2015). Hr celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Triptych dokumentů - Skandinávské umění

Andrew Graham-Dixon  (Skandinávské umění)

Skandinávské umění: Temná noc duše (1/3)
Munchův "Výkřik" vyvolal na své první výstavě poprask. Triptych do celý článek

další články...