DJKT uvádí černou komedii Být nebo nebýt

autor: Ilona Sochorová
zvětšit obrázekDivadlo J. K. Tyla uvádí vynikající hru britského dramatika Nicka Whitbyho Být nebo nebýt, jež vznikla podle jedné z nejlepších válečných komedií všech dob. Satirické dílo vypráví o hercích varšavského divadla, kteří se nečekaně stanou komickými hrdiny polského odboje a jsou nuceni sehrát nejnebezpečnější a nejpřesvědčivější part svého života. V režii Šimona Dominika, ústřední pár hrají Martin Stránský a Andrea Mohylová.
„Být nebo nebýt je komedií brilantní, komedií s espritem a šarmem a s humorem místy více než černým. Autorům není skoro nic svaté, a to je osvěžující a osvobozující zároveň. Whitbyho adaptace sice nemůže využívat výhod filmového střihu a s ním spojené zkratky, přináší však oblíbený a vděčný motiv divadla na divadle, kde si herci dělají legraci sami ze sebe,“ upozorňuje na přednosti nového titulu Šimon Dominik, který s plzeňským činoherním souborem nastudoval před třemi lety populární Postřižiny.
Být nebo nebýt vypráví o největším polském představiteli Hamleta, kterého válka připravila o divadlo a který je kvůli milostným pletkám a žárlivosti nucen společně s kolegy sehrát nejdůležitější part své kariéry. „Celá komedie je založená na záměnách a předstírání a také na tom, jak my herci jsme strašně ješitní, a můj Josef Tura patří k těm nejnamyšlenějším. Navíc ho ještě podvádí manželka, takže zápletka je asi jasná,“ usmívá se Martin Stránský. Jeho manželku, hereckou hvězdu Marii Turovou, s níž neustále soupeří, ztvární Andrea Mohylová. Hereččina milence, poručíka Stanislawa Sobinského, nastudoval Matyáš Darnady. V dalších rolích se diváci mohou těšit na Pavla Pavlovského, Moniku Švábovou, Zdeňka Hrušku, Michala Štěrbu, Jaroslava Matějku a další.
V Plzni zazní dílo v překladu Alžběty Matouškové, scénu navrhl Karel Čapek, kostýmy jsou z dílny Andrey Pavlovičové. „Humor se promítá i do kostýmů. Chtěli jsme se vyhnout hákovému kříži i žluté hvězdě, proto jsem pracovala s vlastními znaky. Využila jsem ale symbol orlice a vojenskou hodnost odlišuji velikostí opeřenců, které mají herci na uniformách. Čím větší hodnost, tím větší opeřenec,“ přibližuje nadsázku v kostýmech Andrea Pavlovičová.
Poprvé se tato situační komedie představila na jevištních prknech v roce 2008 na Broadwayi, její předlohou byl slavný stejnojmenný film německého režiséra Ernsta Lubitsche z roku 1942. „Kromě černého humoru tolik riskantního na tehdejší dobu, obdaroval autor a režisér dílo důvtipem a přímo svěží nekorektností, která je právem nazývána ‚šmrncem Lubitschovým‘. My se v našich inscenačních úpravách k původnímu filmovému scénáři v četných citacích vracíme. Je fascinující, jak aktuální a svěží ta původní filmová satira, která zesměšnila a demaskovala vražedné diktátorské režimy po celém světě, dnes je.“ říká dramaturgyně Klára Špičková. Česká premiéra Být nebo nebýt se odehrála na scéně Stavovského divadla v Praze v roce 2011, o čtyři roky později byla hra uvedena v Opavě.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek
Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek
Časopis 27 - sekce
HUDBA
Legendární muzikál Zpívání v dešti

Zpívání v dešti
Nastražte uši, promlouvá k vám Hollywood. Jeden z nejslavnějších muzikálů všech dob ze záku celý článek
OPERA/ TANEC
Roztančený Bach ožije na prknech divadla Florea Theatrum

Světová premiéra inscenace Bach Dansant souborů Musica Florea a Epochal Dances připomene letošní 340. výročí n celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Deníky Jaroslava Foglara: Začínám psát Rychlé šípy

Skautská nadace Jaroslava Foglara ve spolupráci s nakladatelstvím Albatros vydává druhý svazek deníků Začínám celý článek