DJKT uvádí černou komedii Být nebo nebýt
autor: Ilona Sochorová
zvětšit obrázekDivadlo J. K. Tyla uvádí vynikající hru britského dramatika Nicka Whitbyho Být nebo nebýt, jež vznikla podle jedné z nejlepších válečných komedií všech dob. Satirické dílo vypráví o hercích varšavského divadla, kteří se nečekaně stanou komickými hrdiny polského odboje a jsou nuceni sehrát nejnebezpečnější a nejpřesvědčivější part svého života. V režii Šimona Dominika, ústřední pár hrají Martin Stránský a Andrea Mohylová.
„Být nebo nebýt je komedií brilantní, komedií s espritem a šarmem a s humorem místy více než černým. Autorům není skoro nic svaté, a to je osvěžující a osvobozující zároveň. Whitbyho adaptace sice nemůže využívat výhod filmového střihu a s ním spojené zkratky, přináší však oblíbený a vděčný motiv divadla na divadle, kde si herci dělají legraci sami ze sebe,“ upozorňuje na přednosti nového titulu Šimon Dominik, který s plzeňským činoherním souborem nastudoval před třemi lety populární Postřižiny.
Být nebo nebýt vypráví o největším polském představiteli Hamleta, kterého válka připravila o divadlo a který je kvůli milostným pletkám a žárlivosti nucen společně s kolegy sehrát nejdůležitější part své kariéry. „Celá komedie je založená na záměnách a předstírání a také na tom, jak my herci jsme strašně ješitní, a můj Josef Tura patří k těm nejnamyšlenějším. Navíc ho ještě podvádí manželka, takže zápletka je asi jasná,“ usmívá se Martin Stránský. Jeho manželku, hereckou hvězdu Marii Turovou, s níž neustále soupeří, ztvární Andrea Mohylová. Hereččina milence, poručíka Stanislawa Sobinského, nastudoval Matyáš Darnady. V dalších rolích se diváci mohou těšit na Pavla Pavlovského, Moniku Švábovou, Zdeňka Hrušku, Michala Štěrbu, Jaroslava Matějku a další.
V Plzni zazní dílo v překladu Alžběty Matouškové, scénu navrhl Karel Čapek, kostýmy jsou z dílny Andrey Pavlovičové. „Humor se promítá i do kostýmů. Chtěli jsme se vyhnout hákovému kříži i žluté hvězdě, proto jsem pracovala s vlastními znaky. Využila jsem ale symbol orlice a vojenskou hodnost odlišuji velikostí opeřenců, které mají herci na uniformách. Čím větší hodnost, tím větší opeřenec,“ přibližuje nadsázku v kostýmech Andrea Pavlovičová.
Poprvé se tato situační komedie představila na jevištních prknech v roce 2008 na Broadwayi, její předlohou byl slavný stejnojmenný film německého režiséra Ernsta Lubitsche z roku 1942. „Kromě černého humoru tolik riskantního na tehdejší dobu, obdaroval autor a režisér dílo důvtipem a přímo svěží nekorektností, která je právem nazývána ‚šmrncem Lubitschovým‘. My se v našich inscenačních úpravách k původnímu filmovému scénáři v četných citacích vracíme. Je fascinující, jak aktuální a svěží ta původní filmová satira, která zesměšnila a demaskovala vražedné diktátorské režimy po celém světě, dnes je.“ říká dramaturgyně Klára Špičková. Česká premiéra Být nebo nebýt se odehrála na scéně Stavovského divadla v Praze v roce 2011, o čtyři roky později byla hra uvedena v Opavě.
TIP!
Časopis 30 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
V Broumově připravují Dobré dílo
V broumovském klášteře vzniká nová autorská divadelní inscenace Dobré dílo s podtitulem Bouška – Reynek ...celý článek
Časopis 30 - sekce
HUDBA
Pop Messe na brněnském Velodromu
Brněnský festival Pop Messe, přední akce zaměřená na současný pop, elektroniku, rap a indie hudbu, začíná na v celý článek
OPERA/ TANEC
Nová expozice v rodném domě Antonína Dvořáka
Rodný dům světově proslulého skladatele Antonína Dvořáka v Nelahozevsi má za sebou první týden zkušebního prov celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 30. týden
IT archeologie – virtuální klony chrámů v Baganu
Záchrana svatyň poškozených nejsilnějším zemětřesení celý článek