zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bouře a Vzdor na Zábradlí

Z. Bydžovská a V. Marek (Foto archiv divadla)

  

Inscenace Úklady a láska v režii J.A.Pitínského má snový řád symbolické scény J.Róny, člena uměleckého spolku Tvrdohlaví. Ta vytváří kolem Schillerovy tragedie auru potměšilých radovánek, možná téměř fraškovitě - sarkastickou "podívanou", v níž ale vystupují bytostné postavy hereckých autorit, jež ji svým způsobem umocňují. Jako příklad uvedu samotného presidenta, monumentálního tyrana (J.Ornest), úřednicky úlisného presidentova tajemníka Wurma (B.Klepl), extravagantního estéta dvorního maršálka (V.Marek) a nebo snivou minulost vévodovu milostnici Lady Milfordovou (Z. Bydžovská).

Vlastní děj pojednává, obdobně jako Ostrovského drama Výnosné místo (uváděné na téže scéně - v režii S.Fedotova), o lásce dvou milenců z odlišných sociálních poměrů a o úkladech, jež jim chystají otcové a jejich doba. Tragedie německého dramatika F.Schillera představuje vrcholný literární a umělecký styl "Bouře a vzdor", který bojoval proti zastaralým konvencím společnosti.
Nad tím vším se klene hravost duše režiséra J.A.Pitínského, který snad pro svou potěchu, užívá v některých případech stejných inscenačních prvků jako v jiných svých dramatizacích. Za všechny bych rád uvedl ony mýtické sáňky, které v tomto případě znázorňují (?) nechtěnou ztrátu času (že někomu ujíždějí sáňky). Zatímco v Kouzelném vrchu Thomase Manna, znázorňují božský povoz, který převáží postavy do jiného světa. O dvojici průvodců a hudebníků, kteří od prvého pozdravení sledují z obou stran jeviště diváky, můžeme pochybovat, zda skutečně patří k ději, nebo ke scéně. Nabízejí však rámec, skrze nějž můžeme spatři ukrutnost doby a přitom se nezvednout ze své židle na Anenském náměstí.
Schillerova tragédie Úklady a láska je zajímavá především svým pojetím a dříve zmíněnou hravostí, selhávají však a neplatí některé odbočky a myšlenky, které zřejmě měli inscenátoři a tvůrci v plánu. Alespoň kapesníky, jichž se mi (z reklamních důvodů ?) dostala do ruky spousta, jsem užil k naprosto jinému účelu, nežli k otírání slz dojetím. To se bohužel nekonalo.

Úklady a láska; Friedrich Schiller. Režie J.A.Pitínský, překlad Dagmar a Pavel Eisnerovi, dramaturgie Iva Slámová, hudba Vladimír Franz, scéna Jaroslav Róna, výtvarná spolupráce Klára Bénová, kostýmy Kateřina Štefková.
Hrají: J.Ornest, J.Budař, V.Marek, Z.Bydžovská, B.Klepl, Z.Dušek, J.Kotrbová, P.Špalková, L.Klepal, L.Prakesch, R.Hybeš.
Divadlo na Zábradlí 30.11.00 (psáno z reprízy 2.12.00)

18.12.2000 Ondřej Menšík | rubrika - Recenze

Časopis 21 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek



Časopis 21 - sekce

OPERA/ TANEC

Pavel Černoch se představí v Hamburku

Pavel Černoch v Hamburku

V neděli 12. května se tenorista Pavel Černoch poprvé představí v opeře Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcen celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Životy slavných - Edvard Munch

A. Ekker Strande (Munch)

Munch
Čtyři tváře jednoho z největších umělců své doby. Norské životopisné drama (2023). Hrají: A. Ekker St celý článek

další články...