Iniciativa #kulturunezastavis odehrála šedesát představení
autor: Jan Hromádko
zvětšit obrázekIniciativě #kulturunezastavis se podařilo navázat na aktivity během koronavirové krize a zrealizovat pět kulturních projektů spojených s válkou na Ukrajině. Celkem 63 zapojených umělců odehrálo šedesát představení v uprchlických táborech a dětských domovech přímo na Ukrajině, na ukrajinsko-slovenských hranicích, ve vlacích z hranic do České republiky nebo na pražském Hlavním nádraží pro ukrajinské Romy. Do jednoho z výjezdů na Ukrajinu se zapojil jako herec Divadla Láska i exministr kultury Daniel Herman.
„Když začala válka, věděli jsme, že chceme zase hledat nové cesty, jak pomáhat skrze kulturu a jak o kultuře v takové chvíli vůbec přemýšlet,“ přibližuje prvotní impulz divadelní režisér Vít Neznal, který za iniciativou stojí. První představení a koncerty uvedla iniciativa v uprchlických táborech u ukrajinsko-slovenských hranic a ve vlacích jedoucích z hranic do Česka. Dále hrála několik dnů na pražském Hlavním nádraží pro stovky Romů, kteří utekli z Ukrajiny před válkou. Spříznění herci se vydali také do Oldřichova v Hájích, kam byl přesunut jeden z ukrajinských dětských domovů.
Produkčně nejnáročnější aktivitou, která pod hlavičkou iniciativy od začátku války vznikla, bylo hraní v dětských domovech a uprchlických centrech přímo na Ukrajině. Na něm se podílelo 22 umělců, kteří uspořádali 39 představení, najeli dohromady přes 12 000 kilometrů a potěšili více než 1 100 tamních dětí.
Do jednoho z výjezdů na Ukrajinu se zapojil jako herec Divadla Láska i exministr kultury Daniel Herman. „Naši kulturně-humanitární misi na Ukrajinu pokládám za mikropříspěvek k vyjádření solidarity a podpory tváří v tvář brutální ruské agresi. Přinášet radost má vždycky smysl a rozzářené oči dětí v dětských domovech, které jsme s pohádkami navštívili, to dosvědčují,“ popisuje svůj zážitek Herman.
Tuto solidaritu doplňuje Václav Wortner ze souboru My kluci, co spolu chodíme, o další rozměr: „Když jsme dohráli v jednom uprchlickém centru, všichni seděli, nikomu se nechtělo jít. Byl to emočně silný moment. Začali jsme zpívat české lidovky a oni hádali, o čem jsou. Tím, že jsme nikam neodjížděli a přespávali tam s nimi, mohli jsme si s nimi povídat v kuchyni a poslouchat jejich příběhy. V tu chvíli jsem cítil, že mělo smysl přijet. Vnímali a oceňovali, že se o ně zajímáme a že nám na nich záleží, když jsme za nimi přijeli sdílet stejný prostor, byť jen na jeden den.“
Také ostatní projekty iniciativy spojené s válkou ukazují, kde všude může být kultura zdrojem pomoci a jak různorodou pomoc může kultura zprostředkovávat. V dětském domově v Oldřichově v Hájích bylo cílem iniciativy pomoct integrovat skrze divadelní představení ukrajinské děti a místní. Na pražském Hlavním nádraží chtěla iniciativa skrze hudbu a divadlo ukázat, že jim osud příchozích z Ukrajiny není lhostejný. A když si děti od muzikantů půjčily kytaru, začaly samy hrát a postupně se vystřídaly s dobrovolníky i ostrahou, bylo na chvíli cítit, jakou sílu kultura má. Na hranicích a ve vlacích chtěla iniciativa lidi podpořit, aby na možná nejtěžší cestě v životě nebyli sami, na chvíli je potěšit a dodat jim energii. „Jsem rád, že se nám s #kulturunezastavis podařilo navázat na aktivity během koronavirové krize a ukázat kulturu zase v jiných souvislostech,” shrnuje Vít Neznal.
A jaké má iniciativa plány? Chce reagovat na palčivá témata vycházející ze současné turbulentní doby. „S přicházející energetickou a ekonomickou krizí předpokládáme, že bude opět potřeba hledat roli kultury v bezprecedentní situaci. Chceme ukázat, že úloha kultury v krizi je důležitá. Může být zdrojem pomoci a prostředkem lidské solidarity, ale může také bavit a rozvíjet diskuzi,” uzavírá Vít Neznal.
Nezávislá iniciativa #kulturunezastavis vznikla spontánně na jaře 2020 v reakci na restriktivní protiepidemická opatření. Vzešla z potřeby tvůrců kolem Cirku La Putyka udržet živou kulturu naživu, z přesvědčení, že právě v takové situaci je živá kultura nepostradatelná, neboť divákům a umělcům dává pocit sounáležitosti, vzájemné podpory a naděje, a v neposlední řadě je také baví.
TIP!
Časopis 38 (2015) - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Igor Stránský skončil v čele Slováckého divadla
Pětadvacet let stál Igor Stránský v čele Slováckého divadla, ze kterého se mu podařilo vybudovat jednu z nejre ...celý článek
Divadlo S+H vstupuje do nové sezóny
V sezóně 2015/2016 Divadlo S+H má na repertoáru devět dětských představení a také tři hry pro dospělé publikum ...celý článek
BodyVoiceBand v sezóně 2015/2016
Divadelní spolek BodyVoiceBand míří do sezóny 2015/2016! Sezónu zahájíme 20. září na pražských Jatkách78 předs ...celý článek
Do Divadla Rokoko za stovku
Divadlo Rokoko slaví 100 let! Oslavy odstartuje akcí „Týden za 100 Kč“ – od 17. do 23. září ...celý článek
Sedmdesátka je inspirací pro divadlo a dárkem pro diváky
Městské divadlo Zlín chystá v letošní sezoně několik zajímavých novinek, které se týkají především spolupráce ...celý článek
Pardubické divadlo myslí na vozíčkáře
Východočeské divadlo Pardubice během letních prázdnin nainstalovalo do vstupních prostor novou plošinu, která ...celý článek
Zemřel někdejší dlouholetý ředitel Divadla na zábradlí
(1. května 1925 – 4. září 2015)
Ve věku 90 let zemřel JUDr. Vladimír Vodička, hudební skladatel, ...celý článek
Zlínskou Dílnu otevřela České literární klasiky v 90 minutách
Slavnostnímu zahájení jubilejní 70. sezony Městského divadla Zlín předcházelo znovuotevření divadelního a hude ...celý článek
Malované na skle drží ve Zlíně prim
Na slavnostním zahájení jubilejní 70. sezony Městského divadla Zlín byly vyhlášeny výsledky divácké ankety Apl ...celý článek
Časopis 38 - sekce
HUDBA
Kam zmizel ten starý song - Ivan Hlas
Kam zmizel ten starý song - Ivan Hlas
Na kolena, Země vzdálená, Miláčku, vrať se aneb setkání Milana Lasici celý článek
OPERA/ TANEC
Kristine Opolais - „Nejen Rusalka“
Poslední srpnový večer do Smetanovy síně Obecního domu zavítala hvězda operních jevišť, lotyšská sopranistka K celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art tipy 40. týden
Phoebe v říši divů
O dívce, která měla tu drzost snít. Americký film oceněný Velkou cenou poroty na Filmové celý článek