zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hana Tomáš Briešťanská: Brno – Zlín – Brno

Hana Tomáš Briešťanská

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Naše první setkání s herečkou Hanou Tomáš Briešťanskou se uskutečnilo před pěti lety, kdy získala angažmá v Městském divadle Zlín. Za tu dobu se změnilo v jejím divadelním i osobním životě hodně. V současné době působí v Národním divadle Brno. Za tu dobu se vdala, to dokladuje druhé příjmení Tomáš. „Nelíbí se mi české přechylování – ová. Tak jsem Tomáš po manželovi a Briešťanská po otci. Dva nejdůležitější muže svého života si nesu ve jméně.“ vysvětlila. I nyní jsme si povídali při pozdním obědě v divadelním klubu.

Hercům skončily připomínky po generální zkoušce Shakespearova Večera tříkrálového, kde ztvárňuje postavu Violy, později převlečená za Cesaria. „Večer tříkrálový je pro mě nejsmutnější Shakespearovou komedií – vždyť v celé hře není jediná opravdu šťastná postava! Režisér Jakub Nvota říká, že komedie je jen jiný úhel pohledu na tragédii, souhlasím s ním, v tomto případě obzvlášť, řekla a dále upřesnila: „Viola je dívka, která se převlékne za chlapce, aby pak byla znovu nalezena jako dívka. V Shakespearově době, kdy všechny ženské role hráli mladí kluci – není co řešit. Ale jak ji hrát jako žena, navíc dnes, kdy je androgynní chování a vzhled považován za přirozenost? Postava Violy v sobě nese hluboký smutek, je stínem a zrcadlem všech ostatních postav, příčina a důsledek. Její příběh je příběhem „nejlepší kamarádky“, která se snaží vyjít vstříc všem, ale kdo vyjde vstříc jí?“, směje se. „Každopádně zkoušení je nesmírně příjemné a zábavné, pevně věřím, že Večer tříkrálový pobaví i diváky.
Na Shakespearovy „kalhotkové“ role jsem měla štěstí, už jsem hrála Porcii a Rosalindu. Asi to bude tím, že jsem tak trošku „klučičí typ“.
Širší nominace na Cenu Thálie 2014 za roli Dory Idesové v Žítkovských bohyních, spolupráce s režisérem Dodem Gombárem.
„Setkání s Dodem Gombárem si moc vážím, stejně tak setkání s Peťkou Hřebíčkovou, se kterou se v roli Dorky alternujeme. Peťka je vynikající herečka, členka Švandova divadla, která ovšem nikdy nepřestala patřit do „zlínské divadelní rodiny“, toho času nastávající maminka – moc jí to sluší! O roli jsme hodně mluvily, Petra je skvělý parťák. Ve finále Dorku hrajeme každá tak trochu po svém, a tak to má být.
Inscenace Žítkovské bohyně je pro mě výjimečná, z mnoha různých důvodů. Knižní předloha Katky Tučkové je velmi silná, Dodova dramatizace je skvělá, za mimořádný počin vnímám i skutečnost, že se prvního inscenování zhostilo právě Městské divadlo Zlín – vždyť jde o téma z tohoto regionu. Sešla se moc příjemná parta lidí. Představení se těší opravdu velkému diváckému zájmu. Mám z toho radost, ne že ne.“

  • Městské divadlo Zlín a Národní divadlo Brno, před tím další divadla. Hanko, Vy máte štěstí, že jste si prošla celou řadou oblastních divadel. Všude Vás potkali velké role. Můžete s čistým štítem říci, i na oblasti se hraje dobré divadlo…
    Naše profesorka herectví na Vyšší odborné škole v pražské Michli, herečka Nina Divíšková, v nás lásku k divadlu pěstovala. Razila teorii „Nespoléhejte na štěstí, vypadněte z Prahy na oblast, tam si zahrajete pořádné role a naučíte se řemeslu.“ Tak jsem vypadla z Prahy…
  • Jak jsme už vzpomenuli, hrajete v Mahenově činohře…
    Myslím, že změna prostředí a perspektivy je čas od času nutná. Nabídku angažmá v Mahenově činohře v Brně, s novým vedením Glaser - Františák, jsem vnímala jako nabídku, která se neodmítá. Ve Zlíně jsme se rozešli v dobrém, stále tu dohrávám. Našla jsem zde spoustu skvělých kolegů a kamarádů, věřím, že se budeme potkávat i mimo divadlo.
  • V Národním divadle Brno – Hostina dravců, Alžběta a Salomena - to je inscenace spojená s baletem.
    Baletní svět je fascinující, těší mě, že jsem měla možnost do něj aspoň maličko nahlédnout, seznámit se s tanečníky, s jejich přístupem k práci, s jejich názorem na kumšt. V tak ohromném tělese, jako je Národní divadlo, považuju takové setkání za nesmírně obohacující.
  • Kdy jste nadšená v divadle Vy?
    Když cítím, že dělám práci, kterou považuju za smysluplnou. Když mám pocit, že mi něco dává a zpětně něco vyžaduje. Když mě znejistí, provokuje, zatne drápek. Když to na jevišti to jiskří. A když přijde divák, který si toho všimne. Zmiňoval jste Žítkovské bohyně. Popíšu jeden moment: odehrává se závěrečný dialog, na jevišti je všech 35 postav. Ať pohlédnete do očí kohokoliv z nich, víte, že tam je, spolu s vámi. Ve vyprodaném hledišti by bylo slyšet spadnout špendlík, a to máme za sebou bezmála tři a půl hodiny poměrně dost náročného jevištního vyprávění. Malý krůček pro člověka, vím... Samozřejmě taky, když tam je teplo a v bufetu mají dobré chlebíčky…(Smích.)
  • Úžasně dobře a pěkně zpíváte.
    Jako hodoňačka narozená v Kyjově? Považovala bych za průšvih, kdybych neuměla. Oba rodiče krásně zpívali, děda byl multiinstrumentalista, hudba mě provází odmalička. Jako děcko jsem zpívala v cimbálce, později v LŠU, ve sborech, v divadle pak v několika muzikálech. Poslední dobou hlavně doma ve sprše, nicméně stále mě to baví.
  • Vaše role nej… na které nejvíce vzpomínáte.
    Čím jsem starší, tím víc zapomínám (Opět smích.). Herecký čas plyne od premiéry k premiéře. A každá premiéra je pro mě spojena s určitým životním obdobím. Pochopitelně, jsou inscenace a role, které máte raději než jiné. Bylo by ale nespravedlivé některou vyzdvihnout nad jiné. Každá mi něco dala.

    23.3.2015 13:03:50 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 34 (2006) - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Články v rubrice - Rozhovory

    „Řeč slov, řeč obrazů...,“ s holandským režisérem a hercem Remcem de Vries o divadle

    Herec a režisér Remco de Vries

    Jedním z mezinárodních seminářů, které se staly nerozlučnou součástí Jiráskova Hronova, byl letos seminář pohy ...celý článek


    „Kdybych nemohla hrát divadlo, asi bych skočila do Metuje...,“ říká Ljuba Skořepová

    Herečka Ljuba Skořepová

    Herečce Ljubě Skořepové je 83 let, ale stále je obdivuhodně svěží. Do Hronova přijela z lázní Aurora z Třeboně ...celý článek


    Jaroslav Satoranský: Někdy se těch mladých trošku bojím.

    Jaroslav Satoranský: Někdy se těch mladých trošku bojím.

    Studio Dva hraje už druhým rokem úspěšnou inscenaci ABSOLVENT, o vzpouře mladého muže, který si hledá svou vla ...celý článek


    Miloslav Mejzlík: Vadí mě všechny nesmysly, hlouposti a schválnosti.

    Herec Miloslav Mejzlík

    Letos v létě si Miloslav Mejzlík zahrál v produkci Studia Dva po boku Hany Maciuchové ve hře P. Quiltera Na ko ...celý článek



    Časopis 34 - sekce

    HUDBA

    Návrat velké hvězdy 80. let - Kim Wilde je tu!

    Přebal CD Never Say Never

    Pětadvacet let po svém prvním světovém hitu Kids In Amerika, nespočetných zlatých a platinových deskách, vydáv celý článek

    další články...

    OPERA/ TANEC

    Festival Letní Letná 2006

    Projekt Helios II souboru Malabar

    Od 21. srpna proběhne na pražské Letné třetí ročník festivalu LETNÍ LETNÁ, který představí to nejzajímavější z celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Příběh vítězství života - Přežili peklo

    Foto Jany Nosekové - Přežili peklo

    Fotografka Jana Noseková mapovala v Izraeli tváře a osudy těch, kteří přežili masové vraždění Židů za druhé sv celý článek

    další články...