Hádali se Anděl s Ďáblem
"Do podtitulu hry Malované na skle jsem napsal, že je to "zpěvohra". Snažil jsem se nahradit domácím termínem označení "muzikál". Není to prostě muzikál, přestože jsem text psal s vědomím , že jeho podstatná část bude zpívaná. Zpívané partie jsou však v celé skladbě hry situovány jinak, než jak tomu bývá u muzikálu" tolik Ernest Bryll roku 1970 ke své zpěvohře o třech dějstvích.
Divadlo Na Fidlovačce otevřelo ve čtvrtek 7. září novou sezónu.
Malované na skle bylo diváky přijato s velkým nadšením. Závěrečnou děkovačku doprávazeli při první repríze 8.9. tři přídavky závěrečné skladby. Diváci si vytleskali celkem dvanáct opon. Můžeme říci Na Fidlovačce neumírá nejen profese oponáře, ale zároveň neutichá ani radost a nadšení z hraní.
Nastudovaná inscenace zachovává formu měšťanského divadla. Jednoduché dějové schéma Zrození, Milování a Umírání je doprovázeno konfliktem mezi Andělem, Ďáblem a Smrtí. Smrt (Tereza Bebarová) představuje spravedlnost a zároveň sudího mezi Andělem (Y. Blanararovičová) a Ďáblem (M. Kubec), kteří jsou v neustálé při.
Vedle nestojí ani skupinová práce souboru. Sborové zpěvy a aranže jsou působivé a hlavně sladěné. Přehlednost udržuje schematičnost postav - nešikovní až přehnaně parodovaní četníci, ostří zbojníci a k tomu karikatura císaře pána. Toto celkovému pojetí hry neubližuje.
Choreografie a hudební nastudování představuje vedle již zmíněného sborového souladu jednu z největších priorit celého nastudování. Choreograf Martin Pacek a Eva Velínská připravili nejen taneční prvky vycházející z folklóru, ale například tvrdost a neotesanost zbojníků vyjádřili pomocí tance s prvky break dance (Zbojníci obstáli a sklidili zasloužilý potlesk).
Postava Janíka nijak nevybočuje a byť by se na první pohled zdálo, že bude hlavním hrdinou, není tomu tak. Janík je prostě jeden z vesničanů, který pouze vede partu zbojníků. V Deákovském pojetí není dost jasná jeho úloha chlapa. Oproti němu jeho milá je spíše v dominantním postavení.
Co naopak nesedlo? Především laciné vulgárně erotické hrátky Zbojníka Františka s horou. Byť celá etuda je choreograficky nápaditá. Slovní masochistické hrátky četníků se zbojníkem Janíkem rovněž nejsou přínosem, zní ploše.
Malované na skle v celkovém pojetí přináší radost a pohodu. Poetické texty šansoniéra Jaromíra Nohavici pohladí na duši, zvláště v podání vynikajících interpretů Maria Kubce, Yvetty Blanarovičové, Pavla Nečase, Adély Gondíkové, Habuše Bora a dalších. Kdo vyhrál hádku? Anděl nebo Ďábel? Především divák, pokud navštíví toto představení.
TIP!
Časopis 45 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Lež: Pravda o lži, nebo lež o pravdě?
Jak často lžeme sami sobě a svým blízkým? Opravdu tím chráníme ty, na kterých nám záleží, nebo jen sebe? A vyp ...celý článek
Časopis 45 - sekce
HUDBA
Jary Tauber vydává své druhé album
Zpěvák a muzikant Jary Tauber vydává po dvou letech své druhé album, které nazval Happyendy. Fanoušci na něm n celý článek
OPERA/ TANEC
Juniorský balet NdB představuje původní choreografie
Juniorský soubor Baletu NdB uvádí v divadle Reduta program s názvem Balet NdB2: Silent Woods / Capriccio / For celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 45. týden
Příběhy rukopisů: Alenka v říší divů Lewise Carrolla (1/4)Alenka inspiruje umělce už přes sto padesát let R celý článek