Baroko 2001 v Olomouci
Již po čtvrté uspořádala letos agentura Tomáše Hanzlíka ve spolupráci s olomouckou Katedrou hudební výchovy PdF UP a Vlastivědným muzeem Olomouc za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Olomouce, Goethe institutu Praha a Nadace Život umělce v době od 2. 8. do 3. 9. 2001 hudební festival Baroko. V jeho rámci se tentokrát uskutečnily čtyři komorní koncerty (3 z nich se konaly v kostele Vlastivědného muzea a jeden /varhanní/ v kostele Panny Marie Sněžné), tři představení dvou oper — Coronide V. Zouhara a Endymio T. Hanzlíka také ve Vlastivědném muzeu a dvě výstavy fotografií Baroko 2001 na nádvoří olomoucké radnice (vernisáž 7. 8.) a Kamenné stopy barokní Olomouce ve Vlastivědném muzeu (vernisáž 23. 8.). Na koncertech zazněly vedle děl soudobých skladatelů — světové premiéry oratoria Petrus německého skladatele a muzikologa Petera Tenhafa (*1953) a Hanzlíkovy (*1972) neobarokní opery Endymio i reprízovaného Zouharova (*1966) operního díla Coronide – kostýmy k oběma těmto operním inscenacím navrhla mladá olomoucká výtvarnice Vendula Johnová — zvláště barokní skladby autorů z řádů augustiniánů, cisterciáků, benediktinů a čtyř piaristů: novodobé premiéry tří mešních skladeb A. J. N. Brossmanna (1731-1798) Missa in a, V. Kalouse (1715-1786) Missa brevis ex F a V. Pelikána (1646-1700) Missa s. Adalberti a dílo J. Kopeckého (1696-1758) Vesperae de Matre Dolorosa.
Vedle „domácích“ souborů Damian s uměleckým vedoucím T. Hanzlíkem a Olomouckého komorního sboru (sbormistr Petr Šumník) na festivalu vystoupili zvláště rakouský varhaník Johannes Zimmerl (kromě děl Fresco-baldiho, Muffata a J. S. Bacha hrál skladby pěti rakouských skladatelů, pří-slušníků mnišských řádů P. Bruna (1611-1679), A. Esten-dorffera (1670-1711), J. B. Peyera (1678?-1733), C. Kolba (1703-1765) a J. G. Albrechts-bergera (1736-1809), vokální a in-strumentální komorní soubory pražská Capella Regia (uměl. vedoucí Robert Hugo), brněnský komorní sbor Ars Brunensis Chorus a Mu-si-ca Aeterna z Bratislavy (dirigent: Roman Válek).
Olomoucký festival Baroko si získává stále větší přízeň posluchačů – zvláště koncerty i operní představení v akusticky velmi příhodném (ale pro interprety často i zrádném) prostoru odsvěceného kostela ve Vlastivědném muzeu s několikavteřinovým dozvukem (byly většinou vyprodány) – a zvláště svojí dramaturgickou průbojností a vynalézavostí se řadí po bok „tradičních“ významných festivalů konaných v hanácké metropoli, jako jsou Mezinárodní varhanní festival, Olomoucké hudební jaro, Svátky písní i Podzimní festival duchovní hudby.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Pražské jaro v první třetině
Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Divadlo D21 zve na Havlovu Vernisáž
Světoznámý dramatik se tak symbolicky vrací na repertoár nezávislé vinohradské scény prostřednictvím další celý článek
HUDBA
Karel Hašler písničkář, který nezemřel
Písničkář, který nezemřel
Česko-americký dokument, v němž pátrá Hašlerův syn Thomas v doprovodu spisovatele celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Víra tipy 22. týden
Křesťanský magazín
Svatojánské slavnosti NAVALIS se každoročně konají 15. května. Do okolí Karlova mostu v celý článek