zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Vanda Hybnerová a Saša Rašilov nepřivedou nikoho do rozpaků

V. Hybnerová a S. Rašilov –Židle (Foto archiv divadla)

  

Dnes již klasické dílo francouzeského dramatika Eugéna Ionesca Židle uvedlo v premiéře Divadlo v Řeznické. Režijně i herecky se na projektu podílela dvojice Vanda Hybnerová a Saša Rašilov. K Omámenému kolotoči, Pokusu psu neboli potworu přidali tak v pořadí již třetí inscenaci z vlastní autorské dílny. V průběhu večera vystupuje také autor hudby muzikant Honza Ponocný. Scénu ztvárnil Honza Pijena Novotný.

Tragická fraška o jednom dějství je napsána pro tři postavy: Stařenku 94 let, Starce 96 let a Řečníka. Rašilov i Hybnerová na scéně v kostýmech laděných do okrové i žluté nepřivedou diváka díky svému herectví do rozpaků, naopak. V průběhu inscenace předvádějí vše od pitoreskního hraní, klauniku až po pantomimu.
Příběh samotný není v ničem konkrétní a svazující, děj je tak trochu skrytý v pavoučí síti života. V prvé části vzpomínají Stařeček a Stařenka na svůj společný život, někdy i protichůdně. Zajímavá je scénka vyprávění o Paříži. Stařeček se postupně dostane k tomu, že by rád sdělil své poselství.
Postupně přicházejí jednotliví hosté, ať již Krásná paní, Plukovník, Manželé a další, až po samotného Panovníka. Při jejich příchodu sehrávají Rašilov a Hybnerová dobře propracované etudy, byť místy jakoby se v Židlích objevil Pokus pes čili potwor. Scénu postupně zaplňují imaginární hosté a potažmo židle, na nichž sedí.
Na závěr přichází Řečník, kterého obě postavy pozvaly. V každém představení má tímto vyvoleným být někdo jiný. Vždy dojde k úplně rozdílnému uzavření inscenace. Ionesco sám předepisuje Řečníkovi nesouvislou clonu hluku. V premiérovém případě nás Řečník seznámil s celým životem Stařečka v pravděpodobném duchu Einsteina a jeho relativity, jak vyplynulo z řečových náznaků a názoru, kterým svůj výklad doprovázel na tabuli.
Celá inscenace je v nápaditě řešené scéně - ateliér ohraničený sešitými různými záclonami, plovoucí podlaha a horizont zakončený oknem s figurínami Stařenky a Stařečka. Dalším kladem je hudební doprovod a zpívaná čísla. Záporem někdy monotónní jevištní řeč, která dobře uspává, ale pravděpodobně se jedná o záměr, neboť i životní příběhy mohou být také monotónní a opakující se... Nebojte se jít do Řeznické, Židlí mají dost.

9.6.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek


KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Waldemar Matuška výročí

Waldemar Matuška

Walda
Waldemar Matuška, který nás opustil před 15 lety, byl jednou z největších postav naší populární hudby celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Musica Antiqua Praha komplet všech alb

Přebal kompletu

V roce 1982 založil hudebník a muzikolog Pavel Klikar soubor Musica Antiqua Praha, který se rychle stal zjeven celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 22. týden

Boxér

Tátova volha
Matka s dcerou se vydávají ve starém autě za nečekaným tajemstvím a skrytými vztahy zemřelého celý článek

další články...